Een aanbieder van vastgoedfondsen binnen de segmenten zorgvastgoed, internationaal vastgoed en huurwoningen richt zich op particuliere investeerders. Vanuit een doelgroepanalyse blijkt dat de fondsen ook aantrekkelijk zijn voor spaarders én de zgn. cultural creatives. Deze laatstgenoemde doelgroep heeft “het besef dat er iets moet veranderen en dat we duurzamer moeten leven”. Zij willen dan ook graag hun geld beleggen bij instellingen hier een bijdrage aan leveren. Deze doelgroep, waartoe 15% van de bevolking behoort, heeft de organisatie tot nu toe niet weten te bereiken.

De benadering van deze doelgroep is immers heel anders dan die van particuliere investeerders. Essentieel is namelijk dat er goed gecommuniceerd wordt waarom een investering in zorgvastgoed en huurwoningen bijdraagt aan een betere en duurzame leefomgeving en wat het tot nu toe opgeleverd heeft. Dit biedt veel kansen voor “gratis” verkeer door SEO en blogs. Bijkomend voordeel is dat er al partijen zijn die de “cultural creatives” goed weten te bereiken, zoals Triodos en ASN bank. Voor de zoekstrategie geeft dit veel input en kan de organisatie meeliften op het succes van deze banken. Ook voor de social media campagne kan veel inspiratie gehaald worden uit bestaande business cases.

Resultaat is dat de aanbieder van de vastgoedfondsen een nieuwe markt aan weet te boren met een heel ander concurrentieveld. De online zichtbaarheid neemt toe doordat zij een andere doelgroep weet te bereiken, andere kanalen inzet en er een andere content strategie wordt gehanteerd. Door slim in te spelen op de behoefte binnen een nieuwe markt, dalen de kosten per order.

Waarom doelgroepdenken de online zichtbaarheid verhoogt

In deze case laten we zien wat de toegevoegde waarde is van een goede doelgroepsegmentatie en – beschrijving voor je acquisitiestrategie. Hiermee kun je je huidige (online) marketingactiviteiten optimaliseren, nieuwe doelgroepen ontdekken of een nieuwe (aanvullende) strategie uitrollen.

Maar hier stopt het niet. In komende blogs zullen dieper ingaan op wat dit betekent voor een betere reisbegeleiding. Heb je onderwerpen waar je meer over wilt weten? Of vragen? Neem dan vrijblijvend contact op. Ook suggesties en reacties zijn altijd welkom.