Case Gaspedaal.nl:

Prospects activeren door aansluiting te zoeken bij hun zoekstrategie.

De merkpropositie van Gaspedaal

Gaspedaal.nl combineert het occasionaanbod van meerdere autoportals in een zoekopdracht. Hierdoor is het aanbod van Gaspedaal.nl enorm. Om de bezoeker te helpen met het vinden van het juiste aanbod heeft Gaspedaal.nl een uitgebreide zoekfilter op de site. Zij positioneert zich met “Het grootste aanbod occasions in Nederland”.

Op customer journey gebaseerd merkonderzoek leidt tot vernieuwende inzichten

Uit het onderzoek wat wij voor Gaspedaal hebben uitgevoerd, bleek dat niet alle bezoekers blij zijn met het grootste aanbod. Er zijn drie type zoekers.

  1. Functionele zoeker: deze bezoekers oriënteert zich enkel op een nieuwe auto wanneer de situatie erom vraagt. Een reden kan zijn dat de huidige auto niet meer voldoet, er veel onderhoudskosten zijn, of dat de situatie vraagt om een ander type auto. Deze bezoekers willen niet het grootste aanbod, maar willen de juiste oplossing vinden voor hun probleem.
  2. Emotionele zoeker: Wanneer deze bezoeker een nieuw model auto ziet die hem aanspreekt, kan hij op het idee komen de auto te kopen. Deze bezoekers worden graag geïnspireerd. Vaak weten ze al welke auto ze willen hebben, dus zijn ze vooral op zoek naar een groot aanbod binnen de zoekopdracht.
  3. Funzoeker: deze bezoeker is het meest actief. Auto’s kijken is voor deze bezoekers echt een hobby. Een uitgebreide zoekfilter en een groot aanbod wordt door deze bezoekers als zeer belangrijk ervaren. Autorijden is voor deze bezoeker echt een passie en ze brengen veel tijd door in de auto.

Door deze bevindingen is Gaspedaal zich bewust geworden dat zij meerdere strategieën moet voeren om de bezoekers te bereiken én te begeleiden naar het vinden van de gewenste auto. En dat de claim van “grootste aanbod van Nederland” of “zoeken in 19 autosites tegelijk” sommige groepen kan afschrikken. Gaspedaal heeft ervoor gekozen om zich met name te richten op de functionele koper en de funzoeker.

Gaspedaal stemt haar marketingactiviteiten af op de doelgroep

De funzoeker bevindt zich vaak online (bovengemiddeld op Telegraaf.nl) en in de auto. Aangezien zij het leuk vindt om auto’s te zoeken, heeft Gaspedaal ervoor gekozen hen via online banners en radio commercials uit te dagen om een verstopte auto te vinden. De resultaten waren zeer positief:

  • 26% van de funzoekers kan zich herinneren de radiocommercial te hebben gehoord (11% functionele zoekers).
  • Spontane merkbekendheid onder funzoekers gestegen van 19% naar 27% (functionele kopers van 12% naar 15%)
  • 15% van de funzoekers geeft aan mee gedaan te hebben aan de wedstrijd (3% functionele kopers)

Aangezien de functionele koper alleen bereikt hoeft te worden wanneer zij een auto nodig heeft, is ervoor gekozen om een nieuwe SEO/SEA strategie op te zetten. Door meerdere (SEO) pagina’s te maken die over relevante onderwerpen gaan én de SEA aan te scherpen, is het bezoek sterk gestegen.